Sažetak | Studije invaliditeta (eng. disability studies) istražuju, analiziraju i bore se za prava osoba s invaliditetom. Vođeni socijalnim, ˝britanskim˝ modelom smatraju invaliditet društvenim, a ne medicinskim pitanjem, tj. problemom koje je potrebno liječiti. Zastupljenost invaliditeta na filmu vrlo je sporna tema. Međutim, tijekom posljednjih desetljeća aktivisti su se iznimno borili za uključivanje likova s invaliditetom u filmovima. Invaliditet oblikuje identitet osobe, a animirani filmovi mediji su tvorbenih identitetnih kategorija. Iz tog razloga, središnjica ovoga rada je analiza animiranih filmova, tj. prikaz invalidnosti u njima, poticanje na promišljanje o ulozi i osjećajima osoba s invaliditetom. Dakle, cilj je ovoga rada kroz analizu animiranih filmova s različitim vidovima invaliditeta prikazati reprezentaciju invaliditeta u medijima kao nešto prijeko potrebno u današnjici, a što dakako uvelike doprinosi napretku u borbi protiv vršnjačkoga zlostavljanja i diskriminacije te potiče inkluziju i prihvaćanje različitosti. Analizom će se ispitati prikazuju li suvremeni animirani filmovi invaliditet na tradicionalan, stereotipan način ili na onaj progresivan. Analizirani su animirani filmovi starijeg datuma poput Zvonar Crkve Notre Dame, Ružno pače, Winnie the Poth, Svemoguća Kim, Petar Pan, filmovi iz 2000-ih poput Potraga za Nemom, Shrek, Ekipa za 6, Izbavitelji, Snježno Kraljevstvo, Merida Hrabra, Ledeno doba 3 i 4, Vrlo zapetljana priča, Croods, Priča o igračkama te suvremeni animirani filmovi nastali unazad deset godina, poput Kako izdresirati zmaja 2, Potraga za Dorom, Coco i velika tajna, Moana, Luka i Crvena Panda. |