Naslov Ekspresionistički teatar Josipa Kulundžića i pirandelizam
Naslov (engleski) Josip Kulundžić's Expressionist Theatre and Pirandellism
Autor Jurica Vuco
Mentor Ivan Trojan (mentor)
Član povjerenstva Lucija Ljubić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Sanja Jukić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Stephanie Jug (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Filozofski fakultet (Odsjek za hrvatski jezik i književnost) Osijek
Datum i država obrane 2021-01-14, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filologija Teorija i povijest književnosti
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 821.163.42 - Hrvatska književnost 792 - Kazalište
Predmetni sustav (NSK Kontrolirani rječnik)
Kulundžić, Josip
Drame
Disertacije
Kulundžić, Josip
Književni likovi
Disertacije
Pirandello, Luigi
Utjecaj
Disertacije
Ekspresionizam (književnost)
Hrvatska
Disertacije
Ekspresionizam (umjetnost)
Kazalište
Disertacije
Sažetak Cilj rada Ekspresionistički teatar Josipa Kulundžića i pirandelizam prikazati je ekspresionistički dramski opus Josipa Kulundžića, predočiti njegov teorijski pogled na tadašnje dramsko stvaralaštvo i kazalište te objasniti njegov jedinstven odnos prema dramskom stvaralaštvu i teorijskim postavkama talijanskog književnika i dramatičara Luigija Pirandella. Josip Kulundžić se kao dramski pisac javlja u trenutcima kada je ekspresionistička poetika bila najizraženija i dominantna na književnoj i kazališnoj sceni u tadašnjoj Europi i u Hrvatskoj, a opčinjenost ekspresionizmom Kulundžića će kao dramskog pisca, u većoj ili manjoj mjeri, pratiti kroz njegov čitav dramski opus. U svojoj prvoj fazi ekspresionističkog dramskog stvaralaštva, Kulundžićevi dramski tekstovi reprezentirat će tipična, paradigmatska ekspresionistička obilježja i bit će pod snažnim utjecajem njemačkog dramskog ekspresionizma. U svojoj drugoj fazi ekspresionističkog dramskog stvaralaštva njegovi će dramski tekstovi sve više poprimati obilježja nacionalnog književno-kazališnog ekspresionizma čime će osigurati položaj jednog od najistaknutijih i najplodnijih ekspresionističkih dramskih pisaca hrvatskog ekspresionizma, dok će u posljednjoj dramskoj fazi, fazi zakašnjelog ekspresionizma, Kulundžićevi dramski tekstovi predstavljati svojevrstan spoj ekspresionističke poetike i ostalih dramskih poetika koje se u to vrijeme pojavljuju, poput psihološke, socijalne, egzistencijalne, ali i realističke dramske poetike. Tijekom rada na više mjesta, prilikom prikaza pojedinačnih dramskih tekstova te u zasebnim poglavljima na kraju rada, prikazat će se i objasniti jedinstven i osebujan, često proturječan, ali svakako originalan stav Josipa Kulunžića o dramskom stvaralaštvu i teorijskom svjetonazoru Luigija Pirandella i pirandelizmu. U svojim teorijskim i kritičkim ogledima Kulundžić je često napadao i osporavao dijelove poetičkog sklopa i teorijske misli Luigija Pirandella, dok je u svojim dramskim tekstovima na konkretnim primjerima ponegdje pokušavao osporiti načela pirandelizma, a ponegdje ih u potpunosti preuzimao. Poput veze s ekspresionizmom, Kulundžić je tijekom čitavog svog dramskog opusa imao posebnu vezu s pirandelizmom, koja se očitovala u njegovom jedinstvenom pirandelističkom antipirandelizmu. Josip Kulundžić, kako će u radu biti prikazano, bio je svesrdni kazališni čovjek, svojevrsni homo teatralis, dramski pisac, kazališni redatelj, dramaturg, teatrolog, akademski profesor, suradnik i urednik teatroloških časopisa, teoretičar i kritičar drame i teatra i jedna od ključnih figura hrvatskog dramskog ekspresionizma, ali i hrvatske književnosti i dramske umjetnosti prvih desetljeća dvadesetog stoljeća, čiji je umjetnički i stručni rad u području drame i kazališta iznimno važan i značajan za hrvatsku književnost, dramu i kazalište prve polovice dvadesetog stoljeća.
Sažetak (engleski) The aim of the thesis Josip Kulundžić's Expressionist Theatre and Pirandellism is to present Josip Kulundžić's Expressionist plays and his theoretical view of contemporary drama and theatre as well as to explain his unique relationship to the artistic and theoretical views of the Italian writer and playwright Luigi Pirandello. Josip Kulundžić emerges as a playwright at a time when Expressionist poetics was most pronounced and dominant on the literary and theatrical scene in Europe and Croatia. His fascination with Expressionism will, to a greater or lesser extent, accompany Kulundžić as a playwright throughout his entire dramatic oeuvre. In the first phase of his Expressionist dramatic creation, Kulundžić's plays will represent typical, paradigmatic Expressionist features and will be strongly influenced by German dramatic Expressionism. In the second phase of his Expressionist dramatic creation, his plays will increasingly take on the characteristics of national literary and theatrical Expressionism, thus securing Kulundžić's position as one of the most prominent and prolific Expressionist playwrights of Croatian Expressionism, whereas in the last dramatic phase, the belated Expressionism, Kulundžić's plays will display a specific combination of Expressionist poetics and other dramatic poetics that appear at that time, such as psychological, social, existential, but also realistic dramatic poetics. Josip Kulunžić's unique and peculiar, often contradictory, but certainly original position on Luigi Pirandello's dramatic creativity and theoretical worldview and Pirandellism will be presented and explained in several parts of this thesis - in the presentation of individual plays and in separate chapters at the end of the thesis. In his theoretical and critical essays, Kulundžić often attacked and challenged parts of Luigi Pirandello's poetic structure and theoretical thought, whereas in his dramatic texts he sometimes tried to challenge the principles of Pirandellism on concrete examples, and then at other times embraced them completely. Similarly to his connection with Expressionism, Kulundžić also had a special connection with Pirandellism throughout his dramatic oeuvre, which was manifested in his unique Pirandellist Anti-pirandellism. Josip Kulundžić, as will be presented in the paper, was a wholehearted man of the theatre, a kind of homo teatralis, a playwright, a theatre director, a theatrologist, an academic professor, an associate and an editor of theater magazines, a theorist and a drama and theatre critic and one of the key figures of Croatian dramatic Expressionism, as well as of Croatian literature and dramatic art of the first decades of the twentieth century. His artistic and professional work in the field of drama and theatre is extremely important and significant for Croatian literature, drama and theatre of the first half of the twentieth century.
Ključne riječi
Josip Kulundžić
drama
kazalište
ekspresionizam
Luigi Pirandello
pirandelizam
Ključne riječi (engleski)
Josip Kulundžić
play
theatre
Expressionism
Luigi Pirandello
Pirandellism
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:142:171500
Datum promocije 2021
Studijski program Naziv: Književnost i kulturni identitet Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, polje filologija (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-03-08 18:32:17