Naslov Kompetencije ravnatelja ustanova ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja i profesionalni razvoj odgojitelja
Naslov (engleski) Principals' competences in early and pre-school education and educators' professional development
Autor Dragana Turić
Mentor Vesna Bedeković (mentor)
Član povjerenstva Marija Sablić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Visković (član povjerenstva)
Član povjerenstva Adrijana Višnjić Jevtić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Filozofski fakultet (Odsjek za pedagogiju) Osijek
Datum i država obrane 2024-12-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Posebne pedagogije
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Opća pedagogija
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 373 - Vrste općeobrazovnih škola. Predškolski odgoj
Predmetni sustav (NSK Kontrolirani rječnik)
Predškolski odgoj
Disertacije
Vodstvo u obrazovanju
Disertacije
Sažetak Vođenje ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja kompleksan je proces koji zahtijeva stručno, kompetentno i aktivno djelovanje ravnatelja te suradnju sa svim zaposlenicima ustanove. Kompetencije ravnatelja od velikog su značaja za postizanje temeljnih ciljeva i zadaća ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, unaprjeđenje svih aspekata odgojno-obrazovnog procesa, podupiranje i osnaživanje profesionalnog rasta i razvoja odgojitelja, kao i za kontinuirano unaprjeđivanje kvalitete ustanova ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. U teorijskom dijelu rada obrađuju se ključna pitanja vezana za rani i predškolski odgoj i obrazovanje, kompetencije ravnatelja i odgojitelja te profesionalni razvoj odgojitelja, kao i ključni aspekti ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, uloge ravnatelja i odgojitelja te važnosti profesionalnog razvoja u kontekstu odgojno-obrazovnog sustava. U empirijskom dijelu rada cilj je ispitati povezanost kompetencija ravnatelja ustanova ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, mjerenih putem samoprocjene i procjena od strane odgojitelja, te njihovu povezanost s profesionalnim razvojem i zadovoljstvom poslom odgojitelja. Rezultati istraživanja provedenoga na uzorku od 246 ispitanika koji je obuhvaćao ravnatelje i odgojitelje ustanova ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja u pet županija u istočnom dijelu Hrvatske: Vukovarsko-srijemska, Osječko-baranjska, Brodsko-posavska, Požeško-slavonska i Virovitičko-podravska pokazuju kako ravnatelji sebe samoprocjenjuju kompetentnima u odnosu na specifične kompetencije, a takvima ih procjenjuju i odgojitelji te nema statističke značajne razlike između procjene i samoprocjene kompetencija ravnatelja. Djelomično je utvrđena povezanost procjene kompetencija ravnatelja s profesionalnim razvojem odgojitelja te je potvrđena statistički značajna povezanost kompetencija ravnatelja i zadovoljstva poslom odgojitelja. Rad pruža uvid u dinamiku rada ustanova ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja u istočnom djelu Republike Hrvatske. Njegov znanstveni doprinos ogleda se u identifikaciji povezanosti između kompetencija ravnatelja i profesionalnog razvoja te zadovoljstva poslom odgojitelja, s naglaskom na isticanje važnosti podrške profesionalnom razvoju odgojitelja u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja.
Sažetak (engleski) Leading an early childhood and preschool education institution is a complex process that requires skilled, competent, and active involvement of the principal, as well as collaboration with all employees of the institution. The principals' competencies are of crucial importance for achieving the fundamental goals and tasks of early childhood education, improving all aspects of the educational process, supporting and strengthening the professional growth and development of educators, and improving the quality of early childhood education institutions. The theoretical part of the thesis addresses key issues related to early childhood education, competencies of principals' and educators, and the professional development of educators, as well as providing a fundamental understanding of key aspects of early childhood education, the roles of principals' and educators, and the importance of professional development within the educational system. In the empirical part of the thesis the aim is to examine the relationship between the competences of principals' of early and preschool education institutions, measured through self-assessment and assessments by educators, and their relationship with professional development and job satisfaction of educators was investigated. The results of the research conducted on a sample of 246 respondents, 46 principals and 203 educators of early and preschool education institutions in five eastern counties of Croatia: Vukovar-Srijemska, Osijek-Baranjska, Brod-Posavska, Požega-Slavonska and Virovitica-Podravska, show that principals’ consider themselves competent in relation to specific competencies, while educators also assess them as such. There is no statistically significant difference between the principals' assessment by educators and self-assessment of competencies. The connection between the principals' competence assessment and the professional development of educators was partially established, but a statistically significant connection between the principals' competencies and the educator's job satisfaction was confirmed. The thesis provides an insight into the dynamics of early and preschool education institutions in the eastern parts of the Republic of Croatia. The scientific contribution is reflected in the identification of the relationship between the principals' competencies and the professional development and work satisfaction of educators, with an emphasis on emphasizing the importance of supporting the professional development of educators in early and preschool education institutions.
Ključne riječi
kompetencije ravnatelja
ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja
profesionalni razvoj odgojitelja
zadovoljstvo poslom odgojitelja
Ključne riječi (engleski)
principals´ competencies
early childhood education institutions
professional development of educators
educators' job satisfaction
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:142:072900
Datum promocije 2025
Studijski program Naziv: Pedagogija i kultura suvremene škole Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: doktorski studij Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti u području društvenih znanosti (dr. sc. socio.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Zatvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2025-01-28 13:43:07