Naslov Individualni i socijalni faktori rizičnog ponašanja djece
Naslov (engleski) Individual and social factors of child risk behaviours
Autor Vladimir Bjelobrk
Mentor Ivana Sekol (mentor)
Član povjerenstva Goran Livazović (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Renata Jukić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Maurović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Filozofski fakultet (Odsjek za pedagogiju) Osijek
Datum i država obrane 2024-12-06, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija Socijalna pedagogija
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 37 - Obrazovanje
Predmetni sustav (NSK Kontrolirani rječnik)
Rizično ponašanje u adolescenciji
Disertacije
Sažetak Rizična ponašanja djece su složena pojava na koju utjecaj imaju brojni faktori, kako oni individualni tako i oni socijalni. Cilj je ovog istraživanja bio ispitati sklonost rizičnom ponašanju mlađih adolescenata te utvrditi koji su individualni i socijalni rizični faktori značajni prediktori za objašnjenje rizičnih ponašanja. Od individualnih faktora ispitao se doprinos samopoštovanja i školskog uspjeha, a od socijalnih faktora doprinos obitelji (odgojni roditeljski stilovi ispitani dimenzijama emocionalne topline i psihološke kontrole roditelja, struktura i socioekonomski status obitelji), vršnjaka (podložnost vršnjačkom pritisku) i škole (percepcija školske kulture). U istraživanju je sudjelovalo 410 učenika (181 učenik i 218 učenica) osmih razreda iz svih osnovnih škola s područja grada Osijeka koji su ispunjavali sljedeće skale i upitnike: Upitnik sociodemografskih podataka, Upitnik samoiskaza rizičnog i delinkventnog ponašanja mladih (Ručević i sur., 2009), Rosenbergova skala samopoštovanja (Rosenberg, 1965), Skala percepcije obiteljskih odnosa (Macuka, 2004), Skala podložnosti vršnjačkom pritisku (Lebedina Manzoni i sur., 2008), Skala kulture škole (Higgins-D'Alessandro i sur., 1998). Istraživanjem je utvrđeno kako su učenici u većoj mjeri uključeni u prekršajna i lakša delinkventna ponašanja od učenica, dok su učenice sklonije suicidalnim i autoagresivnim ponašanjima u odnosu na učenike. Školski uspjeh pokazao se statistički značajnim negativnim prediktorom na većini ispitanih rizičnih ponašanja za eksternalizirane probleme u ponašanju kod učenika, dok se kod učenica javlja kao statistički značajan prediktor za internalizirane probleme u ponašanju. Samopoštovanje je statistički značajan negativan prediktor za suicidalna i autoagresivna ponašanja. Od svih ispitanih socijalnih rizičnih faktora vršnjački pritisak ima najveću prediktorsku vrijednost za objašnjenje rizičnih ponašanja, a slijede ga roditeljska psihološka kontrola i emocionalna toplina. Kultura škole pokazala se povezanom s nekim oblicima rizičnih ponašanja. Rezultati ovog istraživanja doprinose boljem razumijevanju relativne važnosti individualnih i socijalnih rizičnih faktora za pojavu rizičnih ponašanja u razdoblju rane adolescencije te time daju temelj za izradu ciljanih preventivnih strategija i programa.
Sažetak (engleski) Child risk behaviour is a complex phenomenon influenced by numerous factors, both individual and social. The aim of this study was to examine the tendency toward risky behavior in younger adolescents and determine which individual and social risk factors contribute the most to the development of such behavior. Individual factors investigated included the contribution of self-esteem and academic achievement, while social factors included the contribution of family (parenting styles examined through dimensions of emotional warmth and psychological control, family structure, and socioeconomic status), peers (susceptibility to peer pressure), and school (perception of school culture). The research included 410 students (181 boys and 218 girls) in eighth grade from all primary schools in the Osijek area. They completed the following scales and questionnaires: Demographic data questionnaire, Youth self-reported delinquency and risk behaviors questionnaire (Ručević et al., 2009), Rosenberg Self-Esteem Scale (Rosenberg, 1965), Scale of Perception of Family Relationships (Macuka, 2004), Peer Pressure Susceptibility Scale (Lebedina Manzoni et al., 2008) and School Culture Scale (Higgins-D'Alessandro et al., 1998). The results of this study show that boys were more engaged in misdemeanor and minor delinquent behaviors compared to girls, while girls were more prone to suicidal and selfaggressive behaviors compared to boys. Academic achievement proved to be a statistically significant negative predictor for most examined risky behaviors related to boys' externalized behavior problems, while for girls, it was a statistically significant predictor for internalized behavior problems. Self-esteem was a statistically significant negative predictor for suicidal and self-aggressive behaviors. Among social risk factors, peer pressure had the greatest predictive effect on the occurrence of risky behaviors, followed by parental psychological control and emotional warmth. School culture was associated with some forms of risky behaviors. The results of this research contribute to a better understanding of the relative importance of individual and social risk factors for the occurrence of risky behaviors in early adolescence. The findings of this research provide a foundation for the development of targeted preventive strategies and programs.
Ključne riječi
rizična ponašanja
individualni rizični faktori
socijalni rizični faktori
mlađi adolescenti
Ključne riječi (engleski)
risk behaviour
individual risk factors
social risk factors
younger adolescence
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:142:398573
Datum promocije 2025
Studijski program Naziv: Pedagogija i kultura suvremene škole Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: doktorski studij Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti u području društvenih znanosti (dr. sc. socio.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2025-01-28 12:40:11