Naslov (hrvatski) | Politički pluralizam Hannah Arendt |
Naslov (engleski) | Hannah Arendt's Political Pluralism |
Autor | Željko Senković |
Autorova ustanova | Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Filozofski fakultet (Odsjek za filozofiju) |
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana | HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filozofija Filozofija društva/socijalna filozofija |
Sažetak (hrvatski) | Na sveprisutnu opasnost buđenja novih totalitarizama koji uništavaju društvenost i pluralizam, kao moguću posljedicu otuđenja Moderne, upozorila je autorica čije shvaćanje društvenosti čovjeka stoji u aporiji zbog opozicionalnosti između preferiranja elitističke političke slobode antike i augustinovske egalitarne slobode, urođene svim ljudskim bićima. Taj dvovrsni argumentacijski teorijski pravac uvjetovao je njezinu interpretaciju antičkog polisa kao ideala političke zajednice, te razdvajanje socijalne od političke problematike. Prema njoj, Akvinski čini grešku i izjednačava termine politicus i socialis, a to preuzima i Moderna. Ovo je vidljivo npr. u tome što socijalna, ekonomska i tehnička pitanja (za koja je potrebno stručno znanje i stručna odluka) sve više ulaze u politički prostor (koji bi trebao biti svegrađanski). Štošta je tome pomoglo, kako npr. tzv. protestantska etika tako i Francuska revolucija. Mnoštvo "poniženih i uvrijeđenih" željelo je u nastupu novog svijeta svoje osnovne biološke potrebe rješavati kroz ulazak u javnu sferu. Politički elitizam Hannah Arendt taj nastup mnogobrojnih zahtjeva za socijalnom jednakošću i socijalnom emancipacijom smatra dekadencijom autentičnog javnog područja, izvorno slobodnog od nužnosti života. Kako se ovakva pozicija referira na konkretnu problematiku segregacije u javnom obrazovanju, pokazuje analiza njezina teksta "Reflections on Little Rock". |
Sažetak (engleski) | Hannah Arendt, whose comprehension of human beings' sociability stands in aporia because of oppositionality between preference for elitist political freedom of antiquity and Augustinian egalitarian freedom, inborn to all human beings, warned of omnipresent peril of awakening of new totalitarianisms which destroy sociability and pluralism, as a possible consequence of Modernism's alienation. That dual theoretical line of arguing determined her interpretation of antique polis as an ideal of political community, and one of separating social from political problems. According to her, Aquinas made a mistake in equating terms politicus and socialis, and Modernism accepts that equation. This can be seen in progressive intrusion of social, economic and technical issues (which requires professional knowledge and professional decision) into political space (that should be generally accessible). Many factors contributed to that situation, i.e. the Protestant Ethic and French Revolution. In awakening of the new world, many of the oppressed and insulted wanted to satisfy their basic biological needs by entering the public spheres. Hannah Arendt's political elitism considers the emergence of multiple demands for social equality and social emancipation as a decadence of authentic public space, that is originally free from life's necessities. My analysis of Arendt's text »Reflections on Little Rock« shows the consequences of such position in specific problem of segregation in public education. |
Ključne riječi (hrvatski) |
|
Ključne riječi (engleski) |
|
Jezik | hrvatski |
Vrsta publikacije | Znanstveni rad - Pregledni rad |
Status objave | Objavljen |
Vrsta recenzije | Recenziran - međunarodna recenzija |
Verzija publikacije | Objavljena verzija rada (izdavačev PDF) |
Naslov časopisa | Filozofska istraživanja |
Brojčani podaci | vol. 26, br. 1, str. 37-48 |
p-ISSN | 0351-4706 |
e-ISSN | 1848-2309 |
URN:NBN | urn:nbn:hr:142:309151 |
Datum objave publikacije | 2006-04-03 |
URL dokumenta | https://hrcak.srce.hr/4593 |
Vrsta resursa | Tekst |
Prava pristupa | Otvoreni pristup |
Uvjeti korištenja | |
Datum i vrijeme pohrane | 2018-12-13 20:02:10 |