Sažetak | Kroz djelo "Tako je govorio Zaratustra" Nietzsche nas uvodi u jednu od najvažnijih tema svoje filozofije, uvodi nas u govor o nadčovjeku. Uzima Zaratustru kao učitelja i govornika o nadčovjeku, on silazi s planine gdje je živio kao samotnik kako bi ljudima donio vijest o dolasku nadčovjeka. Za taj trenutak čovjek se treba pripremiti, treba znati da je on nešto što treba biti prevladano, te da je most, a ne cilj. Nadčovjekom Nietzsche čovječanstvu postavlja i novi cilj koji je do tada bio izgubljen. Čovječanstvo se treba pripremiti za dolazak nadčovjeka, razbijanjem ploča starih vrijednosti te stvaranjem novih. Stare vrijednosti, poglavito kršćanstvo čovječanstvo su dovele do nihilizma, čovjek je izgubio vjeru u svoje vrijednosti, postao je slab, postao je posljednji čovjek, a nadčovjek je upravo njegov suprotak, koji je autonoman i snažan, sposoban za voditi čovječanstvo i stvarati nove vrijednosti, on je stvoritelj kojega je Zarstustra došao tražiti, ali ga nije našao među stadom, među posljednjim ljudima. Uz stare ploče vrijednosti dolazi i govor o moralu samilosti koji Nietzsche kritizira i govori kako je on kriv za slabljenje čovjeka. Kršćanstvo nas uči samilosti, govori kako su dobri oni bijedni i slabi, a jake individue odbacuje. Kršćanstvo je stvorilo stado, a stado teži održavanju osrednjosti gdje nema mjesta jakima. Važna ideja Nietzscheove filozofije koja se ovdje iznosi je i vijest o smrti boga, koja oslobađa povijesnu pozornicu za novoga čovjeka koji se odvraća od težišta koje su mu postavljene od strane kršćanstva, koje mu je nametalo moral i vjeru u onostrane vrijednosti te je umanjivalo vjeru u ovozemaljske čovjekove vrijednosti i snage. Nietzsche nam umjesto boga kao onog vrhovnog i beskonačnog postavlja nadčovjeka, a čovjeku je nemoguće postati bilo jedno, bilo drugo. Kroz govor o smrti boga, kritici morala samilosti, starim i novim pločama vrijednosti, posljednjem čovjeku, paralelama koje se daju uočiti između Zaratustre i kršćanstva pokušat ćemo protumačiti i razumjeti Nietzscheovu ideju nadčovjeka te što ona znači za današnjeg čovjeka. |