Sažetak | U radu se donosi pregled pisanih vježba u nastavi jezičnoga izražavanja koje se mogu podijeliti na gramatičko-pravopisne i stilsko-kompozicijske vježbe. Gramatičko-pravopisne pisane vježbe čine gramatičke, leksičke i pravopisne (ortografske) vježbe. Cilj je gramatičkih vježba učenje hrvatskoga standardnoga jezika na praktičnoj komunikacijskoj razini. Leksičke vježbe pomažu učenicima pri bogaćenju rječnika i razvijanju osjetljivosti za odnose među riječima u rečenici, upoznaju učenike s podrijetlom riječi, mogućnostima tvorbe novih riječi, kao i s vremenskom, područnom i funkcionalnom raslojenošću leksika. Pravopisne (ortografske) vježbe prisutne su u učenikovu školovanju od samog početka. Osim za usvajanje pravopisnih pravila, osobito njihove primjene, važne su i za razvoj učenikova pamćenja i grafomotorike. Stilsko-kompozicijske vježbe možemo podijeliti na vježbe opisivanja, pripovijedanja, tumačenja, raspravljanja i upućivanja. Važna je njihova uloga u razvoju učenikovih sposobnosti zapažanja, istraživačkog duha, analize, zaključivanja, uopćavanja, odvajanja bitnoga od nebitnoga, bogaćenju leksika, pripremanju učenika za učenje, razvijanju kritičkog mišljenja, uočavanju uzročno-posljedičnih veza i osobito u razvoju pismenosti. |