Abstract | Adolescencija je životno razdoblje koje je zbog različitih promjena podložno stresnim događajima te rizično za nastanak poremećaja koji mogu trajati cijeli život. Stoga je važno poticati pozitivan razvoj mladih kroz osnaživanje njihovih snaga i učenja strategija suočavanja kako bi se uspješno nosili sa stresom. Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi odnos pozitivnog razvoja mladih i strategija suočavanja s anksioznošću, depresivnošću i stresom. U istraživanju je sudjelovalo 318 sudionika koji su bili učenici drugih razreda srednjih škola. U svrhu prikupljanja podataka korišten je upitnik o sociodemografskim podacima, skraćena verzija Upitnika pozitivnih karakteristika mladih (PYD-SF), skraćena verzija Upitnika suočavanja sa stresom (COPE) te Skala depresivnosti, anksioznosti i stresa (DASS-21). Rezultati istraživanja pokazuju pozitivnu povezanost karaktera, samosvijesti, povezanosti i brižnosti sa strategijama suočavanja usmjerenim na problem i emocije, dok je kompetencije pokazala povezanost samo sa strategijama usmjerenim na problem. Također, kompetencija, karakter, samosvijest i povezanost negativno su povezani s anksioznošću, depresivnošću i stresom, a brižnost je pozitivno povezana samo sa stresom. Strategije suočavanja usmjerene na problem pokazale su negativnu, dok su strategije izbjegavanjem pokazale pozitivnu povezanost s depresijom. Rod se pokazao kao bitan prediktori depresivnosti, anksioznosti i stresa pri čemu ženski rod pokazuje veće razine ovih stanja. Također, samosvijest se pokazala kao značajan negativan prediktor sva tri kriterija, strategije usmjerene na izbjegavanje pokazale su se kao pozitivan prediktor depresivnosti dok se brižnost pokazala kao značajan pozitivan prediktor stresa. Unatoč ograničenjima, istraživanje doprinosi teorijskom razvoju pozitivnog razvoja mladih, ali i praktičnim područjima ukazujući na važnost osnaživanja čimbenika pozitivnog razvoja mladih te usvajanja adaptivnih strategija suočavanja sa stresom u svrhu prevencije mentalnih poteškoća i poticanja pozitivnog razvoja. |
Abstract (english) | Adolescence is a period of life which, due to various changes, is subject to stressful events and is risky for the emergence of disorders that can last a lifetime. Therefore, it is important to encourage the positive development of young people by empowering their strengths and learning coping strategies to successfully deal with stress. The aim of this research was to determine the relationship between the positive young development and coping strategies with depression, anxiety and stress. 318 participants took part in the research, who were students of the second grade of secondary schools. For the purpose of data collection, a questionnaire on sociodemographic data, a shortened version of the Positive Youth Characteristics Questionnaire (PYD-SF), a shortened version of the Coping with Stress Questionnaire (COPE) and the Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21) were used. The results of the research show a positive association of character, confidence, connection, and caring with problem- and emotion-oriented coping strategies, while competence showed an association only with problem-oriented strategies. Also, competence, character, confidence and connection are negatively related to depression, anxiety and stress, but caring is positively related only to stress. Problem-focused coping strategies showed a negative, while avoidance strategies were positively related to depression. Gender has been shown to be an important predictor of depression, anxiety and stress, with females showing higher levels of these conditions. Also, self-awareness proved to be a significant negative predictor of all three criteria, avoidance-oriented strategies proved to be a positive predictor of depression, while caring proved to be a significant positive predictor of stress. Despite the limitations, the research contributes to the theoretical development of positive youth development, but also to practical areas, pointing to the importance of strengthening the factors of positive youth development and adopting adaptive strategies for dealing with stress in order to prevent mental difficulties and encourage positive development. |