Title Odnos strategija učenja, motivacije i komunikacijske jezične kompetencije u stranom jeziku
Title (english) The relationship between learning strategies, motivation and communicative language competence in a foreign language
Author Manuela Karlak
Mentor Vesna Bagarić Medve (mentor)
Committee member Višnja Pavičić Takač (predsjednik povjerenstva)
Committee member Renata Šamo (član povjerenstva)
Granter Josip Juraj Strossmayer University of Osijek Faculty of Humanities and Social Sciences Osijek
Defense date and country 2014-03-21, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Philology Anglistics
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Philology German Studies
Universal decimal classification (UDC ) 811.111 - English language 811.11 - Germanic languages
Thesaurus (NSK Kontrolirani rječnik)
Strani jezici
Usvajanje
Strani jezici
Učenje
Motivacija
Abstract Strategije učenja i motivacija danas predstavljaju vrlo aktualno i intrigantno područje
istraživanja u ovladavanju inim jezikom. Spoznaje koje proizlaze iz istraživanja tih fenomena,
naime, ne omogućuju korak naprijed „samo“ u teorijskom, već osobito i u praktičnom smislu.
Drugim riječima, i strategije učenja i motivacija čimbenici su na koje se može djelovati, što ih
čini vrlo živim i snažnim saveznicima učenika u procesu ovladavanja stranim jezikom.
Činjenica da proučavanje individualnih razlika, dakle, ne ostaje tek „mrtvo slovo na papiru“,
daje tim istraživanjima i dodatnu humanističku dimenziju u čijem se središtu nalazi želja
istraživača da barem u maloj mjeri naš svijet učini boljim bilo kroz savjet bilo kroz pomoć
učeniku koji ne zna kako učiti strani jezik ili, pak, nastavniku koji u svom radu ne može
objektivno procijeniti u čemu griješi te se pita zašto učenici ne vole upravo njegov predmet.
Motivacija za opisano istraživanje u radu dijelom je proizišla iz sličnih pitanja i
problematike u ovladavanju i poučavanju stranih jezika u hrvatskom obrazovnom kontekstu.
Istraživanje je provedeno kako bi se dobio jasniji uvid u odnos strategija učenja, motivacije i
komunikacijske jezične kompetencije u srednjoškolskih učenika njemačkog i engleskog kao
stranih jezika. Teorijski dio rada obuhvaća pet poglavlja te pruža uvid u teorijsku pozadinu
individualnih razlika, ulogu strategija učenja i motivacije u okviru raznih teorijskih pristupa;
donosi se pregled najutjecajnijih istraživanja i razmatra odnos strategija učenja, motivacije i
komunikacijske jezične kompetencije. U šestom je poglavlju detaljno opisano provedeno
istraživanje. Uporaba strategija učenja i motivacija za učenje stranih jezika ispitani su pomoću
upitnika, a komunikacijska je jezična kompetencija utvrđena ocjenom iz stranoga jezika na
ispitu državne mature. Dobiveni su podatci analizirani sljedećim statističkim postupcima:
faktorskom analizom, jednosmjernom analizom varijance i korelacijskom analizom.
Rezultati su potvrdili izrazitu povezanost strategija učenja, motivacije i
komunikacijske jezične kompetencije s kontekstom koji se ističe ne kao pasivna pozadinska
varijabla, već kao vrlo aktivan čimbenik koji je u interakciji sa svakom od navedenih
varijabla, a ujedno i pruža okvir u kojem se svi čimbenici međusobno prožimaju. Sukladno
očekivanjima, istraživanjem su utvrđene brojne statistički značajne razlike među učenicima
njemačkog i engleskog jezika, a odnose se, primjerice, na učestalost uporabe pojedinih tipova
strategija učenja, intenzitet motivacije te ovladanost komunikacijskom jezičnom
kompetencijom u stranom jeziku. Nalazi ukazuju i na vrlo važnu ulogu jezične uporabe u
ovladavanju stranim jezikom i to pretežito kroz učestalu primjenu komunikacijskometakognitivnih
strategija koje se ističu kao strategije učenja i samomotivacijske strategije.
Sukladno tomu, predlaže se model komunikacijske samoregulacije kojim se nastoji pojasniti
uloga i mjesto strategija učenja, motivacije i drugih motivacijskih čimbenika u procesu
ovladavanja stranim jezikom pri čemu se naglašava aktivna uloga učenika.
Opisuju se i moguće implikacije dobivenih nalaza za nastavu stranih jezika te se daju
određene smjernice za djelovanje u svrhu unaprjeđenja nastave stranih jezika na dobrobit svih
onih koji u tom procesu sudjeluju.
Abstract (english) Language learning strategies and motivation are an intriguing research area in second
language acquisition. The results of many research efforts do not only push the field forward
in a theoretical sense, but especially in a practical one. In other words, both language learning
strategies and motivation are changeable factors that can be acted upon, which makes them
extremely vivid and powerful allies of the learner in the process of foreign language learning.
The fact that individual differences research findings are applicable in real life gives the
research an additional humanistic dimension which is so often driven by the researchers' wish
to make this world a better place (at least a little bit), be it by giving advice to learners who do
not know how to learn a foreign language, or by helping teachers who seem to be losing
control and who cannot objectively see their own mistakes in the teaching process and keep
asking themselves why the students dislike their subject.
The present study was partly motivated by similar questions and issues in the language
learning and teaching process in Croatia. The study was carried out in order to describe the
relationship between language learning strategies, motivation and communicative competence
in a secondary school population of learners of German and English as foreign languages. The
first five chapters present the theoretical background of individual learner characteristics, the
role of strategies and motivation in relevant theories and models, as well as a research review.
The present study is decribed in detail in the sixth chapter. The use of language learning
strategies and motivation were assessed by means of two questionnaires. Communicative
competence was assessed by means of insight into the outcomes of a standardized language
test carried out by the National Centre for the External Evaluation of Education. The data
were analyzed by means of the following statistical procedures: factor analysis, oneway
analysis of variance and correlational analysis.
The results indicated an interesting association between language learning strategies,
motivation and communicative competence with the context proving to be more than a
passive background variable. Moreover, the context seems to be a highly active factor
interacting with all the main variables and at the same time serving as a frame in which all the
variables interact. According to our expectations, many statistically significant results were
obtained between the two groups of learners, for example for the use of certain types of
language learning strategies, the level of motivational intensity and communicative
competence. Research findings also indicate an extremely important role of language use in
learning a foreign language which seems to be best decribed by a frequent use of
communicative-metacognitive strategies that seem to have a dual function, that of learning
strategies as well as self-motivational strategies. In accordance with the research findings the
so-called model of communicative self-regulation is proposed, with an emphasis on the
learners' proactiveness in order to further clarify the role of language learning strategies,
motivation and other motivational factors involved in the process of foreign language
learning.
Finally, possible implications for pedagogical practice are discussed with the aim to
facilitate the process of foreign language learning and teaching in Croatia.
Keywords
ovladavanje stranim jezikom
individualne razlike
komunikacijska jezična kompetencija
motivacija
strategije učenja jezika
komunikacijsko-metakognitivne strategije
model komunikacijske samoregulacije
faktorska analiza
analiza varijance
korelacijska analiza
Keywords (english)
second language acquisition
foreign language learning
individual differences
communicative competence
language learning motivation
language learning strategies
communicative-metacognitive strategies
model of communicative self-regulation
factor analysis
analysis of variance
correlational analysis
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:142:821135
Study programme Title: Linguistics Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, polje filologija (doktor/doktorica znanosti, područje humanističkih znanosti, polje filologija)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2016-05-10 16:05:59