Abstract | Menstruacija, često smatrana univerzalnim simbolom ženstva, značajan je prijelaz u životu djevojčice. Menstrualno iskustvo jedinstveno je svakom ponaosob – ono varira ovisno o geografskom, kulturnom i socioekonomskom kontekstu koji potom utječe na percepciju i stavove pojedinaca. Međutim, unatoč važnosti menstruacije za zdravlje žena, često je praćena negativnim stereotipima, sramom i stigmom što ugrožava održavanje menstrualnog zdravlja. Menstrualno siromaštvo odnosi se na nemogućnost održavanja osnovne menstrualne higijene zbog srama, nedostatka edukacije ili ekonomskih sredstava. U ovom diplomskom radu istražuje se pojava i percepcija menstrualnog siromaštva unutar dvije dimenzije: obrazovne i dimenzije ekološke održivosti. Proučavanjem društvenih, obrazovnih i okolišnih aspekata menstruacije, istraživanje ima za cilj pridonijeti područjima sociologije obrazovanja, rodnoj teoriji i ekologiji. Kvantitativno korelacijsko istraživanje provedeno je putem online ankete. Menstruacija i njegovanje menstrualne higijene važni su elementi odgoja i obrazovanja, ali njihov nedostatak ugrožava obrazovne prilike i jednakost šansi. Također, ekološka održivost menstrualne higijene često je zanemarena iako korištenje višekratnih proizvoda ima brojne (ekonomske i ekološke) prednosti. Važnost obrazovanja za menstrualnu higijenu i neutralan stav prema ekološkoj održivosti menstrualnih proizvoda potvrdili su glavni rezultati ovog istraživanja. Rezultati istraživanja pokazuju da je prisutan osjećaj menstrualnog srama i stida, posebno među mlađim ispitanicama. Razumijevanje višedimenzionalne prirode menstruacije i menstrualnog siromaštva neizostavno je za preispitivanje postojećih tabua, promoviranje ravnopravnosti i poticanje održivih menstrualnih praksi. Konačni cilj ovog rada je osnažiti osobe koje menstruiraju i otvoriti vrata prema inkluzivnom društvu koje je svjesno okoliša. |
Abstract (english) | Menstruation, often considered a universal symbol of femininity, marks a significant transition in a girl's life. The menstrual experience is unique, varying depending on the geographical, cultural, and socioeconomic context, influencing people's perceptions and attitudes. However, despite the importance of menstruation for women's health, it is often accompanied by negative stereotypes, shame, and stigma. Menstrual poverty refers to the inability to maintain basic menstrual hygiene due to shame, lack of education, or economic means. This thesis explores and analyses the perception and occurrence of menstrual poverty in the context of two dimensions of menstrual poverty: the educational dimension and the dimension of environmental sustainability. By studying the social, educational, and environmental aspects of menstruation, this research aims to contribute to the fields of sociology of education, gender theory, and ecology. A quantitative correlational study was conducted through an online survey. Menstruation and menstrual hygiene are vital elements of upbringing and education, but the lack thereof jeopardizes educational opportunities and equal chances. Furthermore, the environmental sustainability of menstrual hygiene is often neglected, even though the use of reusable products has numerous (economic and environmental) advantages. Main results confirm the importance of education for menstrual hygiene and a neutral stance towards the environmental sustainability of menstrual products. The research results indicate the presence of menstrual shame and stigma, especially among younger participants. Understanding the multidimensional nature of menstruation and menstrual poverty is essential for challenging existing taboos, promoting equality, and encouraging sustainable menstrual practices. The goal of this work is to empower individuals who menstruate and open the doors to an inclusive society that is environmentally conscious. |