Title Ostvarivanje suštinskih promjena u nastavi matematike na temelju rezultata znanstvenih istraživanja
Title (english) Achieving substantial changes in teaching math according to the results of scientific research
Author Sanela Mužar-Horvat
Mentor Branko Bognar (mentor)
Committee member Marija Sablić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Ljerka Jukić Matić (član povjerenstva)
Committee member Višnja Rajić (član povjerenstva)
Granter Josip Juraj Strossmayer University of Osijek Faculty of Humanities and Social Sciences (Department of Pedagogy) Osijek
Defense date and country 2022-10-26, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Pedagogy Didactics
Universal decimal classification (UDC ) 373 - Kinds of school providing general education 51 - Mathematics
Thesaurus (NSK Kontrolirani rječnik)
Matematika
Nastava i učenja
Osnovna škola
Disertacije
Abstract Suvremeno društvo suočeno je s brojnim promjenama koje uvelike mijenjaju kontekst obrazovanja uključujući i nastavu matematike. Takve promjene postavljaju nove standarde i programe u nastavi matematike te donose nova očekivanja od učenika. Iako su praktičari upoznati s kurikulumom i potrebom uvođenja promjena u nastavu matematike, ipak im nije do kraja jasno na koji bi način to trebali učiniti. Osim toga, Hattie (2015) je ustvrdio da mnoge promjene koje se nastoje uvesti u obrazovanje nisu dovoljno učinkovite da bi im trebalo posvećivati posebnu pozornost. Zbog toga je potrebno ustvrditi koje promjene i na koji način treba unositi u nastavu matematike kako bismo doprinijeli boljim učeničkim rezultatima.
Cilj ovog istraživanja bio je ostvariti suštinske promjene u nastavi matematike kombinacijom dviju vrsta istraživanja ‒ sustavnog pregleda literature i akcijskog istraživanja. Sustavni pregled literature bio je usmjeren na utvrđivanje značajki učinkovite nastave matematike koje doprinosi boljim rezultatima učenja učenika razredne nastave na temelju analize odabranih (kvazi)eksperimentalnih istraživanja. Analizom relevantne literature utvrđene su sljedeće značajke učinkovite nastave matematike: određivanje matematičkih ciljeva koji vode učenju, uvažavanje učeničkog predznanja, korištenje zadataka koji promiču zaključivanje i rješavanje problema, vođenje smislene matematičke rasprave, izgrađivanje proceduralnog znanja iz konceptualnog razumijevanja, korištenje tehnologije, suradničko učenje, povratne informacije. Kvalitativna analiza programa uvrštenih u sustavnih pregled literature pokazala je da se u učinkovitim intervencijama koriste zadatci koji promiču zaključivanje i rješavanje problema, daju se kvalitetne povratne informacije, uvažava se učeničko predznanje i koristi se tehnologija. Osim toga utvrđeno je kako nije dostatno primjenjivati samo jednu značajku, već je potrebno uključiti i kombinirati različite značajke nastave matematike koje su se pokazale učinkovitima na temelju rezultata istraživanja. Dakle, u nastavi matematike važno je mijenjati metode poučavanja i učenja. Na taj se način nastava prilagođava različitim mogućnostima i interesima učenika i omogućuje njihov veći angažman.
Akcijsko istraživanje imalo je za cilj unaprijediti kvalitetu nastave matematike u razrednom odjelu drugog i trećeg razreda osnovne škole koristeći rezultate sustavnog pregleda relevantnih i recentnih istraživanja. Uvođenje promjena posebno se odrazilo na učeničko rješavanje problemskih zadataka koji promiču zaključivanje, uporabu tehnologije i korištenje konkretnog materijala što je pozitivno utjecalo na učeničku aktivnost i zadovoljstvo nastavom matematike.
Promjene su u nastavi neophodne kako bi dovele do boljih učeničkih rezultata iz matematike.
Hoće li to biti učinjeno ponajprije ovisi o visokoj motiviranosti, osobnom angažmanu i ustrajnosti učitelja. Ne temelju ovog istraživanja moguće je zaključiti kako je važno da učitelj bude spreman raditi na svom profesionalnom razvoju što bi trebalo doprinijeti informiranosti o značajkama učinkovite nastave te uvođenju promjena uz sustavno praćenje rezultata tog procesa. Osnovni znanstveni doprinos i originalnost ovog istraživanja ogleda se u povezivanju rezultata sustavnog pregleda literature i ostvarivanja promjena u nastavi matematike posredstvom akcijskog istraživanja što se do sada nije koristilo ni u Hrvatskoj ni u svijetu.
Abstract (english) Modern society is facing a number of changes that have great influence on the context of education, including the teaching of mathematics. Such changes set new standards and programs in mathematics teaching and bring new expectations from students. Although practitioners are familiar with the curriculum and the need to make changes in mathematics teaching it is still not entirely clear to them how they should do it. In addition, Hattie (2015b) found that many of the changes sought to be introduced in education are not effective enough so that special attention should be paid to them. Therefore, it is necessary to determine which changes and how they should be introduced in the teaching of mathematics in order to contribute to better student's results.
The aim of this research was to achieve essential changes in mathematics teaching by combining two types of research -a systematic literature review and an action research. The systematic review of the literature was aimed at determining the characteristics of effective mathematics teaching that contributes to better learning outcomes of primary school students based on the analysis of selected (quasi)experimental research. The analysis of relevant literature identified the following features of effective mathematics teaching: determining mathematical goals that lead to learning respecting student's prior knowledge, using tasks that promote reasoning and problem solving, conducting meaningful mathematical discussion, building procedural knowledge of conceptual understanding, using technology, collaborative learning, feedback information. Qualitative analysis of the programs included in the systematic review shown that effective interventions use tasks that promote inference and problem solving, provide quality feedback, respect student's prior knowledge, and use technology. In addition, it was found that it is not enough to apply only one feature, but it is necessary to include and combine different features of mathematics teaching that have proven to be effective based on research results. Thus, in the teaching of mathematics it is important to change the methods of teaching and learning. In that way, teaching adapts to the different possibilities and interests of students and enables their greater engagement.
The action research aimed to improve the quality of mathematics, teaching in the second and third grade of primary school using the results of systematic review of relevant and recent research. The introduction of changes had a special impact on student's problem solving, which promote reasoning, the use of concrete material, which had a positive effect on student's activity and satisfaction with teaching mathematics.
Teaching changes are necessary to lead to better students performance in mathematics. Whether this will be done depends primarily on the high motivation, personal, commitment and perseverance of a teacher. Based on this research, it is possible to conclude how important it is for a teacher to be ready to work on his professional development which should contribute to information about the features of effective teaching and the introduction of changes with systematic monitoring of the result of this process. The basic scientific contribution and originality of this research is reflected on connecting the results of systematic review of the literature and achieving changes in mathematics teaching through the action research, which has so far been used neither in Croatia nor in the world.
Keywords
nastava matematike
značajke kvalitetne nastave matematike
sustavni pregled literature
akcijsko istraživanje
Keywords (english)
mathematics teaching
features of quality mathematics teaching
systematic literature review
action research
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:142:030474
Promotion 2024
Study programme Title: Pedagogy and Contemporary School Culture Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje pedagogija (doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje pedagogija)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2024-05-07 09:41:30